21 november 2005

Engelske Nummerplader

En gang for længe siden da jeg ikke var ret gammel, fik en af mine venner, lad os bare kalde ham Neets, den strålende idé at vi skulle vandre rundt og skrive bilnummerplader ned.
Nu hvor jeg tænker tilbage på det så er jeg ikke sikker på hvad formålet skulle være. Det var ikke ligefrem sådan at vi nedfældede detajler om bilens mærke, farve, motorstørrelse eller hvorhenne vi havde observeret bilen, kun nummeret på pladen.
Men som altid når en god idé bliver fremlagt med lidt entusiasme, så er jeg med på den værste. Jeg kan ikke huske hvor lang tid vi rendte rundt og skriblede i hver vores notesblok, men det har jo nok kun været nogle uger. Sandsynligvis hen mod midten af skolesommerferien hvor vi var begyndt at kede os. Så dér rendte vi rundt på alle byens parkeringspladser eller sad ved lyskrydset nede på hovedgaden og skrev ivrigt alle de numre ned vi fik øje på. Hvis vi i nogle dage ikke havde været sammen, udvekslede vi numre så vi begge havde en komplet samling.
Vi lyder måske som et par tåber men vi morede os med det.
Det var også et skridt fremad fra dengang vi rendte rundt og kiggede ind gennem sidevinduet på bilerne, for at se hvor højt speedometret gik op til. Vi var overbevist om at det var præcis måde at finde ud af hvor hurtig en bil kunne køre.


Mange år senere i '91 eller '92 var vi på bil-campingferie sammen i England. Vi var ovre den periode i vores liv hvor vi havde trang til at nedfælde nummerplader ned på papir.
Vi vandrede rundt i London og kiggede på alle seværdighederne som man nu gør når man er turist. Under vores vandringer begyndte jeg at lægge mærke til nummerpladerne på bilerne der kørte rundt i gaderne. Ikke nummeret men farven på nummerpladen. Nogle biler havde gule nummerplader og andre havde hvide. Jeg prøvede regne ud efter hvilket mønster bilerne havde fået den ene eller den anden farve. I Danmark er gule plader jo på biler til erhvervsbrug eller fattigrøve der vil have en stor bil billigere. Men det kunne jeg ikke få til at passe da alle typer af biler, store som små, havde enten den ene eller den anden farve på nummerpladen. Måske havde de for nogle år siden skiftet farve på nummerpladerne fra og alle biler over en hvis alder ville så stadigvæk have den gamle farve. Heller ikke dét passede ind i billedet, jeg så både helt nye og meget gamle biler med begge farver. Det havde heller ikke noget med motorstørrelsen at gøre. Ej heller syntes farven på karrosen at have nogen indflydelse, grønne, røde og blå biler kunne have enten en gul eller en hvid nummerplade tilsyneladende helt tilfældigt.
Jeg sagde ikke noget til Neets om mine spekulationer, jeg elsker at løse den slags problemer selv og jeg hader endnu mere at stille spørgsmål der afslører hvor lidt jeg ved. Desuden da jeg var ved at nå det punkt hvor jeg overvejede at spørge Neets om hvordan det hang sammen, da havde vi været i England i fire dage. Jeg mente at på fire dage burde selv den største nød kunne regne det engelske nummerpladesystem ud.
Til sidst kunne jeg ikke styre min nysgerrighed mere.

Mig: Øh.. jeg har lige lagt mærke til noget og har tænkt lidt over det i de sidste fem minutter.

Neets: Nåh, hvad er det så nu du har lagt mærke til?

Her må jeg lige indføje at jeg har en vane med at lægge mærke til de mest ligegyldige ting her i verdenen omkring os og jeg føler mig forpligtet til at informere alle omkring mig med mine betragtninger. Som for eksempel da vi boede i Singapore opdagede jeg at alle ristene over afløbet, i badeværelser og andre steder, alle var nøjagtig ens. Jeg fandt det bizart at alle blikkenslagere i Singapore (og i Malaysia, som jeg fandt ud af senere) skulle finde på at vælge den samme rist. Som altid i disse situationer havde jeg svært ved at få folk til at interessere sig for mine opdagelser.

Mig: Nummerpladerne, de bruger to farver, gul og hvid.

Neets: Ja? og hvad så?

Mig: Jeg kan ikke finde noget system i hvordan farverne hænger sammen.

Neets: Hvad mener du? Den hvide sidder på forenden og den gule sidder bagpå.

Mig: Øøøh... er du sikker på det?

Det var han og han havde ret!

1 kommentar:

Gary Freedman sagde ...

Greetings from the USA.