26 november 2005

London Widescreen

Forleden fandt jeg et program kaldet Autostitch på nettet. Det er beregnet til at "klistre" nogle småbilleder sammen til et stort panoramabillede helt automatisk. Jeg havde kun nogle få brugbare billeder liggende på min harddisk, men av min arm! hvor det virkede bare godt. Enhver der har prøvet at gøre det samme manuelt eller bruge en lignene funktion indbygget i et fotoredigeringsprogram, ved hvor svært og frustrerende det er at få det til at blive pænt og uden synlige "sammensyninger. Autostitch spørger bare efter dine billeder med et standard fil-vindue og mindre end et halvt minut senere har du et perfekt panorama billede foran dig. Kanterne skal bare trimmes en smule, ikke det store problem.

Så jeg tog mit kamera med ud på en gåtur så jeg kunne få lidt mere råmateriale til mine eksperimenter. Her er nogle af resultaterne. Billedet oven over her er sammensat af fire billeder taget på den vandrette led men sådan behøver de ikke nødvendigvis at være. Man smide en bunke billeder der er spredt ud som et skud fra et haglgevær efter programmet uden at det taber bukserne over det. Billedet herunder af "London Eye" er sat sammen af ti billeder taget til højre og venstre og op og ned.

Ingen kommentarer: