10 januar 2006

Bilbrande i England

De sidste par måneder har jeg haft firmabil og kører derfor dagligt rundt i London. Da det ikke bliver anset for god trafiksikkerhed her i England at læse en bog mens man kører, lytter jeg til radioen og alle trafikreporterne om de mange trafikulykker der hele tiden sker på det overbebyrdede motorvejsnet. Én ting har slået mig, jeg har aldrig hørt om så mange bilbrande på motorvejen før. I Australien bliver det så varmt at man kan få brandsår bare ved at røre ved noget metal der har ligget nogle timer i solen. Men i de seks år jeg har boet der, kan jeg kun huske at have hørt om biler der er brudt i brand på motorvejen en tre-fire gange. Her hører jeg om biler der er brudt i brand næsten dagligt, nogle dage hører jeg om to brande og det er i koldt vintervejr.
Hvad er det der foregår her i England? Er det så dyrt at få sin bil samlet op med et fejeblad? eller dækker forsikringen kun hvis bilen er totaltskadet? Så folk kører rundt med en flaske tændvæske og hvis så meget som en pære ryger i forlygten så tømmer de flasken over bilen og sætter en tændstik til og PUFFFF.......

Alle de bilbrande har sikkert været god træning for brandfolkene da Buncefield oliedepotet sprang i luften. Tyve brændstoftanke sprang i luften og brændte så voldsomt og varmt at de første to dage kunne brandfolkene ikke gøre andet end at holde hænderne op og varme fingrene mens de sagde: "pyha, det er godt nok varmt".
Derefter gik de i gang og efter kun en dags tid var branden slukket.

Vil du vide mere?
Oliebranden i London
Mere oliebrand i London

Ingen kommentarer: