28 januar 2006

Danske Småkager i Australien

I Australien kan man købe en dåse danske småkager for 3-5 dollars (cirka 14-23 kroner).
Vi troede jo så, måske lidt naivt, at i Danmark ville de nærmest forære dåser med småkager væk i butikkerne, så'rn li'som at sige tak fordi man valgte at handle hos dem. Det viste sig at være en styg løgn vi havde drømt op i vores egen lille drømmeverden vi nogle gange finder os selv i. Jeg tror det billigste vi så en dåse småkager til var omkring 40 kroner. Jeg ved godt at der er en høj moms i Danmark men Australien har trods alt da stadig 10% moms. Oven i det skal man så regne med at de skal pakkes på et skib, sejles om på den anden side af jorden og derfra skal det stadig transporteres ud til butikkerne som nogle gange kan ligge meget fjernt fra anløbshavnene. Det er ikke fordi at kagerne er produceret på licens, der står "product of Denmark" og "Importet from Denmark" klistermærker på dåserne. Man kan se "Danske" småkager hvor der står "product of China" på men de koster som regel kun en 2-3 dollars.
Jeg tror at i Danmark er man offer for det der kaldes "burgerindexet". Sagt kort, prisen på en burger er ikke bestemt af produktionsprisen, men på hvor meget man lokke folk til at betale for den. Derfor kan en producent blot kigge på hvad en burger koster i de forskellige lande, udregne en omvekslingskurs og regne ud hvor meget han kan sælge sine småkager for.
Hvorfor bruger jeg min tid på den slags ligegyldigheder? Jeg ved det ikke men jeg blev sgu lidt irriteret over at vi betaler ekstra for en vare i Danmark som kan fås billigere på den anden side af jorden.
Nåh, jeg kan da være ligeglad, jeg bor i England og når vi forlader dette land tager vi tilbage til de billige danske småkager i Australien.

2 kommentarer:

Christine Siefert sagde ...

Hej Thomas

Ros til din blog, som jeg har grinet meget af.
Du og Anna er altid meget velkomne hos os - evt. til en småkage eller to ? Helt uden moms og afgifter.

Jeg håber I trives i UK. Jeg har boet i Poole som teenager og savner ofte Sydengland.
Tip:
Din svigerfar Niels er storebror til Jens - min svigerfar.

Hils Anna fra os alle i DK.


Med venlig hilsen

Christine Siefert (og William Siefert) Ledvogterstedet, Vemmetofte, DK-4640 Fakse.

(Kusinen Marlene Siefert)s mand Thomas er ved at opdatere Fam. Siefert hjemmeside, den funker måske i næste uge. www.siefert.dk

Thomas Siefert sagde ...

Hej Christine,

Rart at se at der er nogen der læser min blog.

Vi trives fint selv om vejret ikke er helt så godt som i Australien.

Hvis i skulle komme forbi London så kig endelig ind.

P.S. Min svigerfar kan tæve din svigerfar :-)