02 januar 2006

Hvid Jul i Danmark

En hvid jul er næsten en myte i Danmark. Alle syntes at kunne huske juleaften med landskaber dækket af sne og frosne søer. I virkeligheden skete det kun syv gange i det sidste århundrede (1901-2000)* at man kunne opleve sne juleaften. Det folk forveksler med virkeligheden er julekort, butikvindues juledekorationer, utallige reklamer og hundredevis af julefilm, alle med tonsvis af sne. Hjernevask virker!

Jeg fandt julen mere spændende som barn. Dengang var jeg nærmest ligeglad med maden, kun gaverne havde interesse (dog ikke de bløde pakker). Nu glæder jeg mig kun til maden. OK, jeg glæder mig også til gaverne (dog ikke de bløde pakker).

Jeg fik aldrig den fjernstyrede bil jeg så inderligt ønskede mig. Det nærmeste jeg kom var en af de der biler med en ledning op til fjernbetjeningen. Der ville selvfølgelig ikke medfølge batterier og dengang var alt lukket juleaften, selv tankstationerne (det var i hvertfald hvad de bildte mig ind). Så jeg ville trække rundt med bilen i ledningen indtil en af de voksne trådte på den ved et uheld. Et år skete det dog at jeg fik den trompet jeg havde ønsket mig, den blev også hurtigt trådt i stykker og det samme med guitaren.
Det bedste jeg nogensinde fik var et værktøjssæt. Nu kunne jeg skille ting ad. Hammeren blev brugt til at simulere bilsammenstød på mine legetøjsbiler, indtil de alle var reduceret til små bitte metal og plastik stykker der ikke længere kunne genkendes som biler. Radioer kunne brækkes åben med skruetrækkerne og ledninger kunne klippes over med bidetængerne.
Lidt efter lidt ville værktøjet forsvinde. Det stoppede mig ikke, den dag i dag kan jeg næsten ikke vente til garantien udløber på vores elektroniske ting så jeg kan skille dem ad og se hvordan de virker. Jeg er blevet bedre til at få tingene til at virke igen og kan samle dem uden det store overskud af skruer og fjedre. Faktisk et det blevet mit job.



Glædelig Jul

* Jeg vidste at jeg ville få glæde af den trivial information på etiketterne af Tuborgs Julebryg.

Ingen kommentarer: