14 februar 2006

DVD Udlejningsbutik Tanker

Sammenlignet med DVD-udlejningsbutiker i Australien så er de Engelske dødkedelige, udvalget er ikke særligt stort. Filmene opdelt i kategorier på same måde som i Australien; Drama, Komedie, Skrækfilm, Science Fiction og så videre... Men her i England hvis man bevæger sig over til hylden med westernfilm så er der kun tolv film og en edderkop (som i virkeligheden hører til under skrækfilm eller muligvis dokumentarfilm). Hvad de så end kalder deres sorteringssystem så er det i hvert fald ikke blevet inspireret af alfabetet, filmene er nærmest skovlet op på hylden i en helt tilfældig rækkefølge. Det er ikke det store problem i de kategorier med kun nogle få film i, men i de store sectioner med hele tredive film i kan det godt være irriterende at prøve at finde den film man er ude efter.
I det hele taget finder jeg det lidt tåbeligt at dele film op på den måde, kunne man ikke bare sætte alle filmene sammen og så markere kategorien med en farve. Jeg ved for de meste hvilke film jeg er ude efter når jeg kommer ind i butikken, men det er ikke altid indlysende for mig hvilken kategori den hører under. Et godt eksempel er: "Shaun of the dead" som er en Romantisk Zombie Komedie, hvor ville man placere den? (forresten er dét en film jeg varmt kan anbefale, den er tro mod sine rødder i skrækfilmene, men er gennemsyret af moderne engelsk humor på sit allerbedste).
I Australien kan man normalt købe de brugte udlejnings DVD'er nogle uger efter de er kommet ud og den store efterspørgsel er faldet. Det kan man også her i England, men som regel kan man finde dem billigere på udsalg i de rigtige DVD-butikker. Hvis jeg var ude efter en DVD der ser ud som om at den er blevet brugt til at smøre leverpostejsmadder med, så ville jeg hellere købe den i HMV eller Virgin og så stadig have råd til både rugbrød, smør og leverpostej

Ingen kommentarer: