24 februar 2006

Radioalfabetet og Vrøvlesange

I gamle dage når støjen over en radioforbindelse gjorde samtalen besværlig brugte man det såkaldte Radioalfabet også kendt som det Phonetiske Alfabet.
Mobiltelefoner og deres til tider knapt så gode forbindelser har gjort det nødvendigt at genoplive Radioalfabetet.
Bare de dog havde lært os Radio Alfabetet i skolen. Jeg ved ikke hvad det er der kommer op i mig når mobiltelefonforbindelsen begynder at brække op, de eneste ord jeg kan komme i tanke om er enten fornærmende eller mindre heldige bandeord. Det er nok fordi jeg bliver irriteret over at befinde mig i året 2006 og stadig ikke kan høre hvad der bliver sagt over telefonen.
Så når jeg staver mig igennem et eller andet så kommer jeg på disse ord.: D som i Dum, I som Idiot, H som i halvhjerne og P som i Pis.
Hvorimod hvis de havde lært os det i skolen ville jeg bare uden at tænke bruge de rigtige udtryk og kunne uden tøven fortælle en telefonsælger at hun kan: "Foxtrot Uniform Charlie Kilo - Omega Foxtrot Foxtrot".
På den anden side hvorfor skulle man dog være høflige over for en telefonsælger der ringer midt i aftensmaden.

I firserne lavede den danske pogruppe Kliché sangen Bravo Charlie, som næsten udelukkende bestod af ord fra radioalfabetet. Desværre så det ud til at de kun var interreseret i at få teksten til at rime, så de spildte en god mulighed for at lægge en skjult besked i sangen (jeg har i hvertfald ikke kunne finde nogen hemmelige beskeder gemt i teksten). Så i realiteten er det bare en vrøvlesang. Teksten er gengivet herunder.

Bravo charlie radio
Omega november
Romeo
Echo x-ray papa kilo lima
Mike yankee tango
India

Oh julia
Oh hå hå hå
Julia

Charlie mike uniform
Zulu hotel

Bravo alfa charlie victor foxtrot radio
Omega november
Romeo
Echo x-ray papa kilo lima
Mike yankee tango
India

Oh julia
Oh hå hå hå
Julia

Zulu hotel

Bravo charlie radio

Echo x-ray papa kilo lima
Mike yankee tango
India

Oh julia
Oh hå hå hå
Julia

Zulu hotel

Echo x-ray
Huææuæiæiæi

Bravo charlie radio

Endnu mere vrøvl er dog sangen "Hubba Hubba Zoot Zoot" fra det svenske band Caramba

Hubba hubba Zoot Zoot
Num
Deba Uba Zat Zat
Num
A-hoorepa Hoorepa A-huh-hoorepa A-num Num
A-num
Hubba hubba Zoot Zoot


Sådan fortsætter det i fem minuter. Det var egentligt ment som en spøg fra en svensk pladeproducent der syntes at teksterne i popmusik var blevet for stupide. Det blev naturligvis et kæmpe hit i scandinavien.

Hvis du ikke kan huske sangen så kan du finde den her som mp3: Hubba Hubba Zoot Zoot
Klik med højre museknap og vælg "Gem som" fra menuen der dukker op, hvis ikke du har bredbånd så tager det nok en evighed.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Tusen takk for Caramba!
Jeg synes den er veldig dårlig,men en kamerat synes den er veldig bra!?