04 marts 2006

Lyden af Ærter

Tasmanien, Julen & Nytåret 2004-2005.

På en varm sommer dag hørte jeg nogle klikkelyde fra bushen bag ved mine svigerforældres hus. Jeg gik derop for at udforske lidt, jeg var overbevist om at det var nogle insekter der lavede lydene og jeg ville se et på nært hold. Selv om jeg kunne høre klik- og poplyde overalt omkring mig, kunne jeg ikke få øje på nogle kryb at beskylde for lydene, kun en skræmmende flue-uden-vinger-tingest som ikke lod til at lave nogen lyde overhovedet. Jeg spurgte Nils (svigerfar) om han vidste hvordan man kunne finde insekterne. Han forklarede at lydene kom fra nogle ærtelignende bælge der vokser på en type planter der vokser i området bag huset.

Solen tørrer bælgene indtil de er brune og sprøde og på varme sommerdage springer de åbne med et skarpt klik for dermed at sprede frøene ud på jorden.

Jeg fandt aldrig ud af om de også smagte som ærter da Anna nægtede at smage på dem og det er hende der insisterer på at vi spiser grøntsager til alle vores måltider!

Ingen kommentarer: