25 marts 2006

Wok Lasagne

Da vi boede i Singapore havde vi ikke nogen ovn i vores lejlighed, hvilket er meget almindeligt især i det lidt ældre type byggeri vi boede i. Der er ikke nogen ovnretter i traditionel kinesisk madlavning, alt bliver enten kogt eller friturestegt (ovn-forårsruller er sandsynligvis opfundet af Daloon).

Selv om man kunne spise ude billigt, så har jeg altid godt kunne lide at lave mad og det sætter jo visse begrænsninger når man ikke har adgang til en ovn. Situationen har altid mindet mig om én af Jørgen Rygs monologer der hedder: "Enlig Far". Historien om hvordan, han efter en skillsmisse kun er i besiddelse af begrænsede køkken redskaber og skal tilberede en konfirmationsmiddag for sin søn.

"Se, jeg havde jo ikke nogen ovn, men jeg havde vasketur....."

Vi havde godt nok en vaskemaskine men jeg havde ikke mod til at prøve at lave mad i den. Heldigvis er jeg opfindsom af natur og en da wok ligner en Weber grill lagde jeg to og to sammen og begyndte at eksperimentere. Det gik fint, med et låg og gassen på det laveste kan man sagtens bruge en wok som en ovn. Selv lasagne lykkedes det mig et lave, så jeg vil vove den påstand at jeg har opfundet Wok Lasagne. Det er meget simpelt, man tilbereder sine lasagne ingredienser som man plejer, men i stedet for at lægge lagene i et ovnfast fad så lægger man dem bare i sin wok. Man skal bare sørge for at ikke bruge bechamelsauce i de nederste par lag fordi det brænder let på og så på med låget og gassen på laveste blus i en times tid.

Angående vaskemaskinen, uden for Europa er den mest populære vaskemaskine den opretstående type som ikke bare bruger en farligt masse vand men også slider tøjet helt utroligt meget.
En gang var vi til fest hos nogle australiere i Singapore og de havde gjort god brug af deres vaskemaskine; de havde fyldt den halvt op med isterninger og opbevarede alle øllene i den.

Ingen kommentarer: